AKÜ İlahiyat Fakültesi Konferans Salonunda gerçekleştirilen konferansa, İlahiyat Fakültesi Dekan Yrd. Doç. Dr. Mebrure Doğan, Ahmet Şemseddin Karahisari Sanat Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Asuman Şenel ile akademik personel ve öğrenciler katıldı.

AFYONKARAHİSAR, CANLI BİR TARİHTİR

Doç. Dr. Ülkü Küçükkurt, Afyonkarahisar’ın konum olarak kültürel geçişlerin yol güzergâhında bulunduğunu bunun da şehirdeki kültürel mirasının çeşitliliğinin sebeplerinden biri olduğunu belirtti. Küçükkurt, şunları söyledi: “Afyonkarahisar, konumu itibariyle Anadolu’da önemli bir kavşak noktasında bulunmaktadır. Afyonkarahisar; el sanatları, arkeolojik buluntuları ve yöresel özellikleri ile canlı bir tarihtir. Sorbone Üniversitesi İslam Tarihi Profesörü Claude Cahen, Türkler’in sanatta eriştikleri seviyeyi ‘Türk insanı sanatta, kendi özgünlüğünü ve kendi kişiliğini ortaya koyan en üstün düzeye erişmiştir’ ifadeleri ile açıklamıştır. Afyonkarahisar’da görülen geleneksel sanat ürünleri de bunun bir göstergesidir. El sanatlarına en güzel örneklerden birisi Afyonkarahisar’ın Bayat ilçesi kilim dokumalarıdır.”

BAYAT KİLİM ATÖLYESİ

Bayat kilimlerinin, kültürel miras olarak yaşatılmasının gerekliliğini anlatan Küçükkurt, bunun için hangi çalışmaların yapıldığını ise şu sözlerle anlattı: “Bayat yöresinde dokunmuş birbirinden güzel yaygı, heybe ve çuvalların orijinal örneklerine rastlamak oldukça zorlaşmıştır. Afyon İl Özel İdaresi’nin katkılarıyla Afyon-Ankara yol kenarına ‘Bayat Kilim Atölyesi’ inşa edilmiştir. Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından 10 Haziran 2000 tarihinde ‘Bayat Türkmen Kilimi’ adı ile marka tescili aynı zamanda Coğrafi İşaret Tescil Belgesi Mahreç işareti alan Afyonkarahisar’ın Bayat ilçesi Kilim Atölyesi dokumaları ün kazanmıştır.”

Memurluk sınavı yapıldı! Memurluk sınavı yapıldı!

İNSAN SAĞLIĞINA VE ÇEVREYE ZARAR VERMEZ

Tarihten bu yana Bayat kilim atölyesinde kullanılan iplikler ve boyama işlemleri hakkında bilgilendirmelerde bulunan Küçükkurt, Afyonkarahisar tarihinde bu işlemlerin hangi teknikler ve malzemelerle yapıldığını şu sözlerle aktardı: “Halkın diline kök boya olarak yerleşen doğal boyamada kabuklu deniz hayvanları, böcekler, bitki kökleri, kabukları, bitki yaprak ve tohumlarının yanı sıra madenler de kullanılabilir. Doğal Boyanın özelliği; Doğal boya ile boyanmış malzeme, insan sağlığına ve çevreye zarar vermez. Doğal boya ile boyanmış malzeme kullanıldıkça canlılık kazanır, solmaz.”

Yakın zamanda her şeyde olduğu gibi kilim dokuma ve boyamanın da seri üretim ve makineleşmeden olumsuz yönde etkilendiğini belirten Küçükkurt, “19. yüzyılda sentetik boyaların Anadolu’da yaygınlaşmasından doğal olarak Bayat da olumsuz yönde etkilenmiştir. Bayat Kilim Dokuma Atölyesi’nin faaliyete geçmesindeki amaç doğrultusunda bu değerleri canlandırmak adına doğal boyama atölyesi kurulmuştur. Bayat Kilim Atölyesi’nde palamut, boyalık otu (Kök boya), ceviz kabuğu, mazı, pinar, indigo, baltık çamuru iplerin boyanmasında kullanılmaktadır” dedi.

Konferans soru cevabın ardından sona erdi.

Editör: Tuğba Özkan